Леся Карнаух: Обсяги контрольованих операцій за 2024 зросли на третину – задекларовано 3,3 трлн гривень
На початок жовтня платники податків направили до ДПС 2797 звітів про контрольовані операції за 2024 рік. Це на 11 % більше, ніж за аналогічний період минулого року.
Задекларована сума – 3,3 трлн грн. Вона на 32 % перевищила показник попереднього звітного року. Про це на своїй сторінці у Facebook повідомила в. о. Голови ДПС Леся Карнаух. https://www.facebook.com/profile.php?id=61577920521628
Найбільше контрольованих операцій здійснювалося з нерезидентами, які зареєстровані в:
- Австрії – 18 %;
- Швейцарії – 17 %;
- Франції – 11 %;
- Нідерландах – 10 %;
- США – 6 %;
- Німеччині та Кіпрі – по 5 %.
За видами операцій переважають:
- з товарами – 49 % (у т. ч. з сировинними товарами – 19 %);
- банківські послуги – 28 %;
- фінансові послуги – 11 %;
- послуги – 7 %;
- операції з цінними паперами – 4 %;
- інші – 1 %.
«Для перевірки відповідності принципу «витягнутої руки» бізнес найчастіше застосовує метод порівняльної неконтрольованої ціни – 62 %, а також метод чистого прибутку – 35 % та метод ціни перепродажу/витрати плюс/розподілення прибутку – 3 %», – додала вона.
Крім того, 1 754 платники податків подали повідомлення про участь у міжнародних групах компаній.
Найбільше материнських компаній зареєстровано на Кіпрі (20 %), у США (12 %), Німеччині (10 %), Франції (5 %) та Швейцарії (4 %).
Платники також скористалися правом на самостійне коригування цін контрольованих операцій та сум податкових зобовʼязань. Вони подали додатки ТЦ до декларації з податку на прибуток підприємств за 2024 рік на 2,7 млрд грн. Це 60 % усіх коригувань, проведених у 2025 році.
«Продовжуємо системну роботу над підвищенням прозорості, детінізацією та забезпеченням рівних конкурентних умов для бізнесу», – наголосила Леся Карнаух.
Довідково:
З 1 січня 2025 розширено критерії визнання осіб пов’язаними за рахунок так званої економічної пов’язаності відповідно до Закону України від 18.06.2024 № 3813-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства».
Запроваджені нові підходи до формування переліків відповідно до постанов КМУ від 15.11.2024 № 1307 «Про внесення змін до постанови КМУ від 04.07.2017 № 480» та від 27.12.2024 № 1505 «Про внесення змін до постанови КМУ від 27.12.2017 № 1045». Про застосування оновлених переліків для цілей трансфертного ціноутворення з 1 січня звітного 2025 року на офіційному вебсайті Міністерства фінансів України – за посиланням: https://mof.gov.ua/uk/news/minfin_vazhliviaspekti_zastosuvannia_onovlenogo_pereliku_derzhav_dlia_tsilei_transfertnogo_tsinoutvorennia-5006.
З 1 жовтня 2025 року набрав чинності Закон України від 16.07.2025 № 4536-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення» та з метою удосконалення окремих положень податкового законодавства», яким уточнено порядок застосування терміну «котирувальні ціни» у трансфертному ціноутворенні. Документ визначає, що цей термін використовується для контролю операцій із сировинними товарами для звітних періодів починаючи з 1 січня 2021 року. Тобто нових правил не запроваджено – йдеться лише про систематизацію вже чинного підходу, запровадженого Законом України № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логістичних неузгодженостей у податковому законодавстві».
Ваш податковий офіс 24/7: переваги Електронного кабінету
У сучасних умовах цифровізації важливу роль у спрощенні податкового адміністрування відіграє Електронний кабінет платника податків — офіційний сервіс Державної податкової служби України, що надає широкі можливості для зручної, безпечної та ефективної взаємодії з податковими органами.
Основні переваги використання Електронного кабінету (https://cabinet.tax.gov.ua/):
-
автоматичне заповнення обов’язкових реквізитів (при створенні податкової звітності система автоматично підтягує необхідні дані платника податків з бази даних податкової служби. Це знижує ризик технічних помилок, які можуть призвести до відмови у прийнятті деклараці);
-
подання звітності пакетом (звітність приймається лише у повному обсязі — разом з усіма додатками. Такий підхід виключає ситуації, коли податкова декларація подається без обов’язкових документів);
-
перевірка на арифметичні помилки (платник податків має змогу перевірити складений звіт перед поданням, що допомагає виявити та виправити можливі помилки на етапі підготовки звітності);
-
швидке отримання квитанцій (протягом кількох хвилин після надсилання звіту платник отримує квитанцію про його прийняття або неприйняття, що дозволяє оперативно реагувати у разі потреби);
-
доступ до повної фінансової інформації (у кабінеті можна переглядати всі розрахунки з бюджетом, у тому числі щодо філій та відокремлених підрозділів. Також відображаються зобов’язання зі сплати податків, що мають територіальну прив’язку (наприклад, плата за землю);
-
податковий календар (інструмент нагадування про строки подання звітності та сплати податків дозволяє не пропустити важливі дедлайни);
-
оперативний доступ до реєстраційних даних (користувач отримує актуальну інформацію щодо своїх особистих реєстраційних відомостей, які містяться в базі податкової служби на момент сеансу);
-
можливість електронного листування з ДПС (електронне листування з податковою службою значно пришвидшує процес вирішення питань та запитів, уникаючи потреби особистих візитів);
-
цілодобова доступність сервісу (Електронний кабінет працює 24 години на добу, 7 днів на тиждень, що забезпечує максимальну гнучкість у плануванні роботи).
Таким чином, Електронний кабінет платника податків — це ефективний інструмент для сучасного платника, який дозволяє зменшити ризики помилок, заощадити час та підвищити рівень податкової дисципліни. Його використання сприяє прозорості, зручності та впевненості у взаємодії з податковими органами.





